Звичайні новини не на часі, або ліквідація українського телебачення

Сумна історія остаточної ліквідації українського телебачення відбувається під гаслом «Звичайні новини не на часі». Весь цей сюжет насправді не стільки про війну, яка вчергове використовується владою в якості відмазки і виправдання своїх дій, скільки про останні спроби медіа ще на якийсь час відкласти ліквідацію. З пресою така ліквідація вже відбулася. Зараз ліквідується телебачення. Потім зникне радіо і влада візьметься за зачистку онлайну (власне, цей процес вже набирає хід -війну оголошено Телеграму).

Уникнути ліквідації телебаченню дозволила повна мобілізація на інформаційну війну, яка, як не дивно це комусь може виглядати, в першу чергу, була спрямована на українське населення. Але пропаганда завжди воює з підконтрольним населенням. І головний інструмент такої війни – ліквідувати інформацію, замінивши її пропагандою.

Українці вже давно звикли жити без інформації, тому що в умовах обмеженого державою ринку вона мало кому потрібна. Достатньо найпростішої, яку можна отримати самостійно, та від друзів, родичів або колег по роботі.

Але в умовах війни ситуація різко змінилася. Йдеться вже не про ринкову діяльність, а про виживання і необхідність мінімізувати втрати. В цій ситуації дуже необхідна саме професійна медійна робота, коли журналісти збирають і обробляють великий обсяг інформації, яку навіть виявити непросто і яку відверто приховують. Ось цієї професійної роботи в Україні практично не було. Щось намагалися робити ентузіасти, щось викладали очевидці подій, тобто знову йшлося про інформаційне самообслуговування.

Чого виявилося повно, то це необмеженого паразитування на тому, що відбувалося в суцільній інформаційній темряві. І лідером цього паразитування стали мобілізовані державою бійці інформаційного фронту з офіційних медіа-ресурсів, в першу чергу, телеканалів – традиційних джерел пропаганди, які вже давно прямо і непрямо фінансуються державою.

Таке фінансування здійснювалося головним чином через політичну рекламу і через бюджетну підтримку олігархів, які в якості громадського доручення від влади ще мали забезпечувати з цих грошей операційну діяльність збиткових (а інших не існує) телеканалів. Під час війни система відносин між начальством і олігархами остаточно зникла, бо їхні послуги у відмиванні бюджетних грошей вже непотрібні. Зупинка фінансування олігархів означала і зупинку діяльності телеканалів. Першим скинув з себе цей тягар Ахметов, який потім шантажував владу електричним рубильником, щоб якось звести кінці з кінцями. Решта так званих власників просто відмовилася від декоративної “комерційності” і скинула більшу частину витрат напряму на замовника – державну владу. Все ТБ в Україні віднедавна стало фактично одним великим суспільним телебаченням. Суспільне – це означає державне. Фінансування вже закладено в бюджет.

Якими будуть наслідки цих трансформацій? По-перше, різке скорочення зайнятості в офіційних медіа – на всіх грошей не вистачить. По-друге, різке падіння професійного рівня – цінуватися буде лояльність і керованість. Далі – маргіналізація всієї “інформаційної” сфери в Україні. Це фактично, відродження радянської моделі з програмою “Время” і концертами “Сонячні кларнети”.

Позитивним тут є тільки те, що пропаганда не працює. Це просто спосіб відмити собі в кишеню якісь гроші, маніпулюючи політиками і чиновниками та паразитуючи на їхньому переляку втратити своє місце і дохід. Ну а “інформаційна війна” в державі з підконтрольним населенням ніколи не закінчиться, бо війна – це частина її природи. До чого це зрештою призводить, ми знаємо з прикладу росії.

Жодної можливості відродити інформаційний ринок, не відродивши вільну економічну діяльність, не існує. Спочатку вільний ринок – потім медіа. Але це вже зовсім інша історія.

telegram

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *